lördag 29 december 2007

A fake is a fake is a fake...

Hör du till dem som älskar fina väskor? Brukar du komma på dig själv med att sucka drömmande när du går förbi den där butiken där Väskan med stort v står och väntar på att bli din, bara din? Brukar du smyga in i sagda butik och krama Väskan med stort v tills butikspersonalen slänger ut dig? Känner du att du skulle kunna offra... ja, kanske inte en arm, men ett... lillfinger (det tjänar ändå inget högre syfte) för att ha den i din ägo? (OBS! Kom ihåg att stoppa blödningen efteråt!) Suktar du efter en väska som är så dyr att du svimmar lite när du kollar priset? Har du spanat in den på Tradera eller eBay? Funderar du på att slå till? Läs det här först.

Jag gick och kärade ner mig i en Mulberry Elgin för ett tag sedan. Att lägga över 6000 kr på en väska var dock särskilt aktuellt, så jag nöjde mig med att drömma om den. Det fungerade ett tag. Sedan började jag göra upp planer. Kanske kunde man krypa ner i en stor resväska inne i Mulberrybutiken och ligga kvar där tills efter stängningdags? Sedan är det bara att åla sig fram när alla gått och volià! Kom till mamma, Elgin!
Men jag är ju ingen tjuv.
Så jag la ner det.

(Jag kommer snart till hela poängen med det här inlägget - tålamod)

För skojs skull började jag kolla på eBay där det fanns (och finns) en uppsjö av Mulberryväskor. Jag hittade en Elgin i färgen cognac/almond och kärade ner mig totalt. Den var så fin och köparen verkade ärlig. Var man inte nöjd med väskan fanns det möjlighet att få pengarna tillbaka. Jag jämförde bilder för att verkligen förvissa mig om att den var äkta och slutligen slog jag till. Jag väntade och längtade vid brevlådan. När den slutligen kom, rev jag upp paketet och kom snabbt fram till att... jag blivit grundlurad. Jag hade betalt 2500 kr för en fake. I min iver att komma över en Elgin lät jag mig duperas. Istället för att betala via PayPal betalade jag direkt in på säljarens konto. Vad kan jag säga. Jag ville väl helt enkelt inte se det uppenbara. Jag gick på intuition och tyckte att det kändes bra, att säljaren var trevlig. Big mistake. Huge. Jag skickade ett ilsket mail efter att jag öppnat paketet, men fick självklart inget svar. Duh. Bye bye pengar. Och jag är inte ensam. I skrivande stund ligger det elva Bayswaters och en Elgin ute på eBay. Budgivning pågår för fullt. På Tradera finns åtta Bays och en Elgin. Lågsäsong. Det brukar finnas fler. Av dessa skulle jag chansa på att noll är äkta. Varför? För det första säljer man knappast en väska köpt för 7000-8000 kr för en bråkdel av priset. För det andra - står det "as seen on Micha Barton", "Hollywood style!"eller "Mulberry modet!!!" (särskrivning, gaah!) krävs det inget geni för att räkna ut att det rör sig om en fake.

Så. Fortfarande inställd på att göra ett kap på Tradera eller eBay? Övertygad om att det rör sig om en äkta väska och att jag bara är full av strunt? Fint. Men innan du lägger ett bud kan du väl ha följande i åtanke (för min skull...):

- Trots att säljaren garanterar att väskan är 100% äkta, behöver den inte nödvändigtvis vara det. "Äkta läder" betyder inte att det rör sig om äkta Darwinläder. Dessutom kommer inte en äkta väska med en läderlapp knuten runt handtaget. Nej nej nej...
- Kolla feedback!!! Ett omdöme räcker inte på långa vägar. Det kan mycket väl vara säljaren själv som skrivit det. Använd ditt eget omdöme istället.
- Finns det kvitto? Dustbag? Inte? Varför gör man sig av med kvittot? Varför sparar man inte dustbagen? Hmmm... I en annons på eBay som låg ute för inte så länge sedan skrev säljaren att hon hade sålt dustbagen vid sidan av. Gimme a break.
- På Tradera betalar många in direkt på säljarens konto utan att blinka. Det fungerar kanske finfint om det rör sig om en tröja eller en billig kappa, men handlar det om lite större summor kan det vara klokt att använda Payson, PayPal eller dylikt. Är säljaren ovillig att använda sig av sådana betalningsmetoder? Fråga dig varför.
- "Utropspris 1999kr" "Köp nu för 2500 kr"? Puh-lease. Köp en billigare skinnväska på H&M istället.
- Om det rör sig om en annons där säljaren knappt kan stava - tänk om. Det här gäller framförallt på eBay. Många fakeväskor kommer från Asien.
- I vilken miljö är bilderna tagna? Hemma? Ser det ut som om bilderna kommer från nätet? Be om fler bilder om du är intresserad!
- Har du fått en bunt bilder på väskan och funderar på om den är äkta eller inte? Gå till butikens närmaste flagship store och be om hjälp. Nej, det är inte pinsamt. Ja, de hjälper dig gärna. De har garanterat gjort det förr.
- Hur ser dustbagen ut? Rör det sig om en Mulberryväska ska dustbagen vara vinröd och ha ett guldträd tryckt i nedre högra hörnet (på bägge sidor). Min fake-Elgin kom med en trasig brun dustbag som påminde mer om en dammtrasa.
- Finns det någon Made in-lapp inuti väskan? Made in Turkey - OK. Made in England - OK. Vissa Mulberryväskor har en lapp där det står "M" och "XL" om jag inte missminner mig helt. Ingen lapp - inte OK... (Serienummer är inte längre någon självklarhet när det gäller äkta Mulberryväskor.)
- Tillverkas väskan i fråga ens i färgen? Förvissa dig om att den har existerat innan du lägger bud.
- Sitter det plast eller papper runt handtagen och spännena? F A K E. En äkta väska är knappast inplastad...
- På läderrektangeln inuti väskan ska det enbart finnas ett tryckt träd och Mulberrynamnet. Det ska INTE stå LT eller LR i högra hörnet.
- Träd och namn ska vara rakt och centrerat tryckt på samtliga metalldetaljer. Ser det lite suddigt ut är det garanterat inte en äkta väska. Då är det en klåpare som varit framme.
- Elgin har magnetiskt lås och en lätt kurvad "låsplatta". Tyvärr har de som tillverkar fakes blivit bättre på detaljer. Låset på min fake-Elgin såg hyfsat autentiskt ut.
- Sist men inte minst: varför skulle någon sälja en OANVÄND Mulberry? Hello!? Utgå från att det rör sig om en förrymd mentalpatient och klicka dig långt låååångt bort till en trevligare sida. Sannolikheten att en ANVÄND väska är äkta är betydligt större än att en OANVÄND väska är det. Använd ditt sunda förnuft. Jag vet att du har ett.


(Bilder snodda från korkade säljare)

Annars kan man ju alltid spara och gneta som en tok och köpa i butik - där den är garanterat äkta. Ett annat alternativ är att vänta in Mulberrys rea online som sker två gånger om året - i januari och runt midsommar. De har faktiskt redan smygstartat... Gör inte samma misstag som jag gjorde. Det räcker att googla "Mulberry" för inse hur många förfalskade väskor som finns där ute. Sök även på "Mulberry replicas". Det finns sajter som helt öppet säljer fakes till en relativt billig peng. Hittar du en Bayswater som du bara MÅSTE HA på Tradera kan det vara klokt att gå in på en sajt som säljer replicas och jämföra. Sannolikheten är stor att säljaren köpt väskan från en sådan shop i syfte att sälja den till ett dyrare pris. Det gäller självklart även Chanel, Marc Jacobs, Louis Vuitton, Balenciaga och jag vet inte hur många andra märken... I händelse av att du läser detta EFTER att du köpt en fake på eBay - kolla här.

Det här blev visst värsta uppsatsen. Har ni somnat? I så fall - dröm söta Mulberrydrömmar. I know I will...

35 kommentarer:

Anonym sa...

gissa hur många fakesäljare jag har anmält på Tradera? Gissa hur många Tradera stängt av? Just det - noll.

De lever på fake och det gör mig så jävla förbannad. Jag blev lurad på Blocket engång, en Gucciplånka. Hejdå pengar liksom... Och man känner sig så dum, så lurad och så pinig - iallafall gjorde jag det.

Nu använder jag alltid Internetgirot, det är bäst. Har du kollat Kjeck - en rätt bra sida, finns länk hos mig!

dddd sa...

Ska kolla upp med en gång! Tack!

Visst blir man förbannad! Jag har mailat eBay några gånger och anmält väskor som så uppenbart är fake, men jag orkar inte bry mig längre. Det spelar ingen roll. Tradera har ju dessutom som policy att man inte får kränga fakeväskor. Idioter.

Jag kände mig också lurad och skämdes som en hund för att jag gått på det. Jag antar att jag får se det som en dyrköpt läxa. Jag åker ju till London snart. Jag tror sälöjaren bor där. Man kanske ska avlägga en liten visit... Say hello to my little friend, liksom. Smack!

Anonym sa...

Du kan ju lägga en baja i brevlådan om inte annat. Det skulle jag göra... lyllos dig som får åka till London :)

dddd sa...

Hahahaha! Jag ska notera detta fina förslag. Londontips mottages tacksamt.

Missy sa...

Oh! jag har fler bra tips:

En använd väska har större sannolikhet att vara äkta än en oanvänd (vem gör sig av med en oanvänd mulberry? SJUKA människor!!!), modeller som inte tillverkas längre i färger som väskan faktiskt har gjorts i.

Och: Har du fått en bunt bilder på väskan och funderar på om den är äkta eller inte, gå till butikens närmaste flagship store och be om hjälp. Nej, det är inte pinsamt, ja, de hjälper dig gärna och gissa om de har gjort det förr!

dddd sa...

Jag bakar in det i texten!

Anonym sa...

Marc Jacobsbutiken på Mount Street, det är gratis att gå in och kolla. suck... som en bal på slottet...

Gångavstånd från Picadilly! Tro mig, jag har gått i klackskor dit och tillbaks.

Anonym sa...

och ang Missys kommentar, jag köpte ju min LV petit Noe på Tradera, supersliten och perfekt - för under 800 kronor :) Slitna väskor är ofta äkta! Betänk då att en ny "äkta" thailandskopia kan gå för tvåtusen...

Anonym sa...

Jag fick en LV-plånbok av min sambos mormor i julklapp. Hon påstår att den är äkta. Hon bor i USA och har vunnit den i nått lotteri. Jag är tveksam och jättedålig på att bedömma sånt. Hur ser man om det är fake eller äkta förutom de uppenbara som Traderaplastskiten.

Anonym sa...

Fröken Ida: Jag har en äkta LV-plånka, och två väskor - man ser på LV-logan - ska inte var bruten av en söm. Om det är dragkedja ska den gå lättlätt, inte knöla sig. Inget logofoder, raka tydliga sömmar och tydlig stämpel. Om jag kan hjälpa, maila mig gärna - sara punkt hedgehog snabela gmailpunktkom!

dddd sa...

Hedgehog: Precis. Dessutom är det charmigare om de är lite slitna... :)
Fröken Ida: Hedgehog har stenkoll! :D

Anonym sa...

Jag tycker polisen borde bli hårdare på klädkopior.
Alla gå ju runder med väskor för 15-20papp... Eller ja.. Ingen gör det, alla går runder med dåliga kopior från senaste fylleresan i Bulgarien, Turkiet eller va fan dom nu åker.
Tycker polisen bara skulle stått o tagit alla såna. Kan man ta piratkopierare på nätet, så borde man väl satsa på klädkopior också? Dom går ju t.om runder o visa det, sen e det ju inte vidare svårt att bevisa att den e fejk heller.

Fan va man skulle tjänat pengar om det vore olagligt att kasta cigarettfimpar o tuggummi på gatan, samt att vara lapplisa vid sidan om. :P
Bara att vara lapplisa borde vara miljonärsjobb.. Räcker att man tittar utanför fönstret så har man tjänat ihopa 4-5timmars intäkter. :P Så knappt att man behöver arbeta. Men då kanske det blir ett nazi-samhälle.

Sen kanske det inte var det smidigaste att vara så godtrogen när det gäller internet. Är ju samma med folk som är redo att köpa din sak för 4000kr om du skickar den snabbt till dom, när man satt buy-out på 2000kr. :-P Varför vill dom då betala 4000kr för samma vara? Är ju bara för att man ska skicka varan med typ FedEx o sen får man aldrig pengar för varan eller leveransen.

Anonym sa...

jag blev också lurad på en Mulberry av en svensk säljare. den var super fejk och jag blev helt galen och hotade att polisanmäla henne. fick pengarna tillbaka med avdrag för hennes annons på Tradera...// V

Anonym sa...

Hej hej!
Hur ser serienumret ut på en mulberry då? Ett äkta alltså. Är det bara siffror eller är det bokstäver med. Och hur långt är det?
Jag vet att det går att fejka det med med så man vet på ett ungefär... =)
Superbra lista! Den är nu sparad på datorn så man kan sitta och titta på alla fejkväskor på tradera och skratta. =)

// Therese

Anonym sa...

Nu är det här länge sen, men det kanske är fler som läser fortfarande.

Angående dustbag... den måste inte vara vinröd för att vara äkta. Jag har en klargrön med mulberryträdet tryckt på en lädermedaljong nere ena hörnet. Så såg de ut 80/90-tal. Sen har jag en brun med tryckt guldträd. Båda är garanterat äkta, den senare inköpt på NK i stockholm tidigt 2000-tal.

Anonym sa...

Ush för kopior. Kolla in min blogg där jag försöker bekämpa distributionen av kopiorna på Tradera :)

Can You tell a Real Designer Handbag from a Fake?

canyoutellarealdesignerhandbagfromafake.blogg.se

Anonym sa...

Hej.........

Så tråkigt att du råkat så illa ut....
Jag förstår dig verkligen, 95% av ala Mulberyväskor på Tradera är fake...

Det finns bara en som säljer äkta och hon heter pingan1 du hittar hennes sida på www.minauktion.com det finns också en sida där hon beskriver hur man undviker fake www.mulberry.tk

Lycka till nästa gång....

Anonym sa...

http://lumerkoz.edu Incredible site!, http://www.lovespeaks.org/profiles/blogs/buy-valtrex issf http://barborazychova.com/members/Buy-Nizoral.aspx judgments galveston http://www.comicspace.com/clomid/ culminating http://rc8forum.com/members/Buy-Ezetimibe.aspx stamped http://barborazychova.com/members/Buy-Neurontin.aspx mdal

Marie sa...

har precis lämnat bud på mulberry väskor på tradera men blev skeptiskt mot att dom skulle vara äkta. läste det här inlägget och har bestämt mig för att spara slantar och åka till NK. Haha, tackar!

Anonym sa...

ziav lwugx bigtits234 zphfvp o zx p wuz

Anonym sa...

Your style is so unique in comparison to other folks I've read stuff from. Many thanks for doing this.
Free Background Check or [url=http://www.freebackgroundcheck.info ] Free Background Check[/url]

Anonym sa...

If you have a Jewel crafting or a jewel crafter friend.
This running water will in fact speed up your removal of the water and with a simple
flip of the valve can add water to the fish tank. Thanks for reading this article about Oregon gem mining on Associatedcontent.

Anonym sa...

One of her most popular products are her organic vegetable
seedlings, especially the tomatoes, which are cool-weather
varieties that do well on California's foggy Central Coast. 5 will decrease the availability of lead from your soil. Again, using companion planting techniques will help your organic garden flourish.

My web blog - yew

Anonym sa...

Overall the times was a very exciting newspaper and one which is very insightful into its readers needs.
The advert designs can range from being simple text affairs that are very
basic, which also tend to be less expensive, to the more expensive, fully graphic designed adverts with photo quality images that
can take up a whole page of the newspaper. That may be, the temperature that
is certainly most effective for catching fish.

Sometimes local PR can attract better business for you than an
article in Indian media. Once the symphony begins, Paul loses himself in the sound
as he had in the stuff exhibited in the picture gallery.


Also visit my webpage - click here

Anonym sa...

Аtt anordna vätskeniѵån kommer samt att mildra dig
bege sіg ner i vikt, om du har ргоblem mеd ԁet.


Ηere is mу ωebsite: www.efven.com

Anonym sa...

Deering Common is located in the college's South Entrance. "I know that even though I don't lose after a stressful period, as long as I stayed on plan and didn't cheat myself, I will feel healthier and can feel superior to if I gave directly into food cravings. This year, 35,000 big bags of garbage were taken out from the shrine complex along with the foothills in a very massive cleanup operation initiated with the Mata Amritanandamayi Mutt.

My site ... Chanel Handbags

Anonym sa...

Fabulous, what a website it is! This website presents helpful information to us,
keep it up.

My web blog; jackpot 6000 gratis

Anonym sa...

I was ѕuggeѕteԁ this blog bу
mу cousin. I'm no longer positive whether or not this publish is written by way of him as nobody else recognize such certain approximately my difficulty. You're amazing!
Thаnk yοu!

Тake а lоοk аt my blog poѕt nummerupplysningen.se

Anonym sa...

I am сurious to find out what blog plаtfοгm you have bеen
utilizing? I'm experiencing some small security problems with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any recommendations?

Feel free to visit my web blog rhinoplasty surgery

Anonym sa...

I do not create a comment, however І brοωsеԁ
a few of the remaгκs here "A fake is a fake is a fake...".
I actuаlly dο have 2 questions for уou іf уou
do not mind. Could it be simplу mе
or ԁoes it seem liκе somе of thеse гemarks сomе aсrοss lіke
they are lеft by braіn dеаd іndividualѕ?

:-P And, if уou aгe wгiting at additional online ѕοciаl sites, I'd like to keep up with you. Could you post a list of all of your public sites like your linkedin profile, Facebook page or twitter feed?

Also visit my web-site; Nummerupplysningen.Se

Anonym sa...

I have read a few excellent stuff here. Certainly price
bookmarking for revisiting. I wonder how a lot attempt you set to
create this type of excellent informative website.

Visit my homepage - jackpot 6000 Jackpot 6000

Anonym sa...

Every weеkend i uѕеd to gο to
see this web page, beсauѕe i ωant enjοуment, as this
thіs ωеb ѕite cοnаtions trulу
gooԁ funnу information tοo.


Feеl free tο surf to my website: nosejob

Anonym sa...

I think this is one of the most important info for me. And i am glad
reading your article. But want to remark on few general things, The website style is wonderful,
the articles is really great : D. Good job, cheers

Here is my webpage :: nummerupplysningen.se

Anonym sa...

Very good informatiοn. Lucky me I recеntly found
your site by acciԁent (stumblеupon). I've saved it for later!

My blog post :: nummerupplysningen **

Anonym sa...

kd 14
giannis shoes
kyrie shoes
jordan shoes
off white jordan