lördag 22 december 2007

Vintage Virgin

Jag KAN inte vintageshoppa. Kan inte. Ett vetenskapligt faktum. Jag blir fylld av avund när jag hör ord som "Den här gamla trasan? Den hittade jag på Myrorna för en femtilapp!" eller när jag ser flickor bakom bloggar som Underbara Clara och Krimskrams svassa runt i fantastiskt underbart totalunderbara unika skapelser (...sa jag totalunderbara?). När jag går in i en second hand-butik hittar jag (på sin höjd) ett par trasiga stövlar i fel storlek för 1200 spänn eller någon klänning som skulle kunna vara bra om den syddes om. Eller färgades. Eller... Eller... Ja, ni fattar.

Jag kan inte sy, glömde jag att säga det?

Jag kan dra mig till minnes tre lyckade second hand-köp. Tre. Totalt. Det första var en hysterisk mockakappa i patch work med broderade tulpaner som jag hittade oanvänd i en av stans vintagebutiker när jag var sjutton år. Den passade alldeles utmärkt till mitt sjuttonåriga jag med svart hår och ännu svartare kajal. De båda andra inköpen var ett par krokodilslingbacks som jag köpte för etthundraåttio riksdaler på finfina butiken Drömma häromåret, samtidigt som jag köpte ett par fantastiska guldfärgade 50-talssolisar (det var alltså det tredje inköpet). Solglasögonen lyckades jag tyvärr tappa bort redan samma kväll. Jag tänker på dem ibland och hoppas att personen som hittade dem älskar dem lika mycket som jag gjorde under den korta tid vi hade tillsammans.

Nu ska jag inte deppa ihop alldeles över min vintage-otur, för det finns faktiskt en del guldkorn när det gäller second hand här i stan. Några fina butiker, där det då och då hänger något alldeles, alldeles underbart! Om inte till mig så kanske till någon av er? Ta en sväng och titta, vet jag!

Drömma Fashion + Vintage, Östra Skansgatan 3 C
Charlston Second hand, Haga Nygata 10 D
Kim's Vintage, Värmlandsgatan 20 (alldeles ny och fin!)
Miss Ragtime, Magasinsgatan 15 (och för herrarna ligger Ragtime på hörnet)
Vintage, Storgatan 35
Anitas First, & secondhand, Arkivgatan 1
Broadway & Son's, Korsgatan 7


Seså! Ut i vintagedjungeln med er nu!

6 kommentarer:

SixesAndSevens sa...

Men... det står TRE missar. Men det finns länkar till 4 olika missar längst upp till höger. Vad är det jag inte fattar?

Missy sa...

Ah! Men det är för att det är lite förvirrat... Vi är tre missar som skriver och en som gör gästspel lite då och då är det tänkt. Jag hoppas att det kommer att klarna mer längre fram :-)

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Vintage är super! Tack för tipsen på fler affärer - kände till några. Jag var en sån som du som inte hittade kläder på second hand förut men de senaste åren hittar jag massor med klädfynd där. Vi kanske ska ta en runda nån gång...

Anonym sa...

Vintage SUGER!
Vill du bli tråkigt bemött är detta affären för dig.
Ska du prova något så följer innehavaren nästan med dig in i provhytten med en blick som säger "Du tänker säkert stjäla den här". Fy vilken trist attityd hon har!

Anonym sa...

Vintage är en grym butik!Alltid bra bemött,men kanske gjorde du något så att du framställde dig som en snattare-även om du inte stjäl?

Anonym sa...

Måste säga att butiken Vintage på Storgatan är en dold pärla. Kläderna är noga utvalda och i bästa skick. Butiksägarinnan har kunskap ut i fingerspetsarna och kunskapen om material och märken är oerhört stor. Värt ett besök.